Validace dat v Pythonu s využitím knihovny Pydantic
Zdroj:
root.cz
21.08.2025 (00:00)
it, počítače
Seznámíme se s vlastnostmi knihovny Pydantic. Jedná se o knihovnu určenou pro jazyk Python, která umožňuje definici struktury dat, validaci vstupních dat (ověření zda odpovídají definici), jejich serializaci i deserializaci atd. celý článek
Validace dat v Pythonu s využitím knihovny Pydantic (3. část – dokumentace)
Zdroj:
root.cz
25.11.2025 (00:00)
it-pocitace
Ve třetím článku o knihovně Pydantic si vysvětlíme, jakým způsobem je možné vygenerovat dokumentaci k definovanému modelu nebo i více modelům. Tento proces sice není složitý, ale vyžaduje několik triků.
Validace dat v Pythonu s využitím knihovny Pydantic (2. část)
Zdroj:
root.cz
02.09.2025 (00:00)
it-pocitace
Dnes si ukážeme načtení konfigurace ze souborů typu YAML, pochopitelně s plnou validací načítaných dat, možností doplnění hodnot z proměnných prostředí nebo ze zadaných souborů do načítané konfigurace.
Tvorba sekvenčních diagramů v Pythonu s využitím knihovny Napkin
Zdroj:
root.cz
18.05.2021 (00:00)
it-pocitace
[27 minut čtení] Ve druhé části miniseriálu o tvorbě grafů a diagramů v univerzálním programovacím jazyku (a nikoli v DSL) se zaměříme na knihovnu Napkin určené pro vykreslení sekvenčních diagramů (UML) přímo na základě kódu v Pythonu. 1. Tvorba sekvenčních diagramů v Pythonu s využitím knihovny Napkin
Tvorba grafického uživatelského rozhraní v Pythonu s využitím knihovny PySimpleGUI
Zdroj:
root.cz
26.12.2023 (00:00)
it-pocitace
Pro tvorbu aplikací s grafickým uživatelským rozhraním v Pythonu máme na výběr množství knihoven a GUI toolkitů. Souběžně s vývojem toolkitů určených pro desktopy vznikají knihovny, zaměřené na rychlou tvorbu GUI.
PyScript: Python ve webovém prohlížeči (dokončení)
Zdroj:
root.cz
27.09.2022 (00:00)
it-pocitace
Nejprve dokončíme část věnovanou tvorbě grafů s využitím knihovny Matplotlib, pak si řekneme, jak do stránky vložit plnohodnotný REPL Pythonu a v závěru si ukážeme provázání mezi aktivními prvky webové stránky a skripty v Pythonu.
Tvorba aplikací a her s textovým uživatelským rozhraním s využitím knihovny Blessed
Zdroj:
root.cz
04.05.2021 (00:00)
it-pocitace
[25 minut čtení] Přes převahu aplikací s grafickým rozhraním stále vznikají aplikace používající pro komunikaci s uživatelem starý dobrý terminál. Dnes se seznámíme s knihovnou Blessed, která takové aplikace umožňuje tvořit v Pythonu. 1. Tvorba aplikací a her s textovým uživatelským rozhraním s využitím knihovny Blessed
Lexikální a syntaktická analýza zdrojových kódů programovacího jazyka Python
Zdroj:
root.cz
02.08.2022 (00:00)
it-pocitace
V tomto článku o jazyku Python si řekneme, jak je možné s využitím standardní knihovny Pythonu provádět lexikální i syntaktickou analýzu zdrojových kódů napsaných v Pythonu, včetně konstrukce a zobrazení AST (abstraktního syntaktického stromu).
Sledování správy paměti v Pythonu s využitím nástroje objgraph
Zdroj:
root.cz
22.12.2020 (00:00)
it-pocitace
[38 minut čtení] Dnes se seznámíme s vlastnostmi automatického správce paměti použitého v Pythonu. Druhá část článku je věnována nástroji objgraph, jenž dokáže zobrazit vzájemné vztahy mezi objekty uloženými na haldě. 1. Sledování správy paměti v Pythonu s využitím nástroje objgraph
Testování webových aplikací s REST API z Pythonu (3)
Zdroj:
root.cz
16.07.2020 (00:00)
it-pocitace
[49 minut čtení] Dnes konečně dojde ke spojení dvou technologií, které již známe: frameworku Pytest a knihovny Requests. Uvidíme, že psaní testů s využitím těchto dvou technologií je snadné a poměrně rychlé. 1. Testování webových aplikací s REST API z Pythonu (3)
Testování nativních funkcí s využitím programovacího jazyka Python
Zdroj:
root.cz
31.07.2020 (00:00)
it-pocitace
[56 minut čtení] V dnešní části seriálu o testování aplikací s využitím Pythonu se budeme zabývat možná poněkud méně známým tématem. Bude se jednat o testování nativních funkcí (či celých nativních knihoven nebo dokonce aplikací) s využitím Pythonu. 1. Testování nativních funkcí s využitím programovacího jazyka Python
Tvorba diagramů s architekturou systémů s využitím knihovny Diagrams
Transcrypt: technologie umožňující použití Pythonu v prohlížeči
Propojení Pythonu s nativními knihovnami s využitím balíčku cffi (3)
Funkcionální programování v Pythonu s využitím knihovny Toolz
Tvorba grafického uživatelského rozhraní v Pythonu s využitím knihovny PySimpleGUI (4)
Když možnosti functools nedostačují: další knihovny pro funkcionální programování v Pythonu
Funkcionální programování v Pythonu s využitím knihovny Toolz (3. část)
Tvorba GUI v Pythonu s využitím knihovny PySimpleGUI (2)
Realizace MCP klientů i serverů v jazyku Go
Interaktivní tvorba grafického uživatelského rozhraní nástrojem Pygubu
Realizace neuronových sítí s využitím knihovny PyTorch (3. část)
Podpora funkcionálního programovaní v jazyku Lua s využitím knihovny Moses
Analýza funkcí s využitím knihovny SymPy
Propojení Pythonu s nativními knihovnami s využitím balíčku cffi (2)
SymPy: knihovna pro symbolické výpočty zapsané přímo v Pythonu (2. část)
Funkcionální programování v Pythonu s využitím knihovny Toolz (2. část)
Tvorba interaktivních grafů pro webové stránky a aplikace s využitím knihovny Bokeh
Tvorba grafů v jazyce R s využitím knihovny ggplot2 (II)
Tvorba grafů v jazyce R s využitím knihovny ggplot2
Automatický refaktoring zdrojových kódů Pythonu s využitím nástroje Pyrefact
Propojení Pythonu s nativními knihovnami s využitím balíčku ctypes: struktury a ukazatele
Tvorba grafů v Jupyter Notebooku s využitím knihovny Matplotlib
Souběžné a paralelně běžící úlohy naprogramované v Pythonu – závěrečné zhodnocení
Podpora funkcionálního programování v jazyku Lua s využitím knihovny Moses (dokončení)
Programová tvorba diagramů v jazyku Clojure s využitím knihovny Rhizome
Použití Pythonu pro tvorbu testů: použití třídy Mock z knihovny unittest.mock
Souběžné a paralelně běžící úlohy naprogramované v Pythonu – knihovna Trio
Knihovny Diagrams a go-diagrams určené pro tvorbu diagramů s architekturou systémů
Podpora funkcionálního programovaní v jazyku Lua s využitím knihovny Moses (pokračování)
Propojení Pythonu s nativními knihovnami s využitím balíčku ctypes
Souběžné a paralelně běžící úlohy naprogramované v Pythonu – Curio a Trio
Knihovna LibCST umožňující snadnou modifikaci zdrojových kódů Pythonu (2. část)
Knihovna LibCST umožňující snadnou modifikaci zdrojových kódů Pythonu
Zpracování n-rozměrných polí v jazyce Go s využitím knihovny narray

