Překladače na platformě IBM PC: od assembleru k C (32bitový kód a FPU)
Zdroj:
root.cz
27.05.2025 (00:00)
it, počítače
Na úvodní článek o vyšších jazycích používaných v době kralování IBM PC a DOSu dnes navážeme. Minule jsme se zaměřili na 16bitový kód, dnes si ukážeme ty překladače, které dokážou i pro DOS vytvářet 32bitový kód. celý článek
Překladače na platformě IBM PC: od assembleru k C
Zdroj:
root.cz
13.05.2025 (00:00)
it-pocitace
Prozatím jsme se zaměřili na assembler. Proč se však více nepoužívaly překladače vyšších programovacích jazyků? Dnes se na tuto otázku pokusíme částečně odpovědět otestováním několika dobových překladačů jazyka C.
Vývoj pro osmibitovou herní konzoli NES s využitím překladače jazyka C
Zdroj:
root.cz
10.01.2023 (00:00)
it-pocitace
V dalším článku o konzoli NES si ukážeme, jak namísto assembleru (nebo společně s assemblerem) využít i programovací jazyk C. Konkrétně si ukážeme použití překladače CC65 společně s knihovnou NESlib.
Rozšíření instrukční sady AVX a programy v assembleru
Zdroj:
root.cz
15.04.2025 (00:00)
it-pocitace
Dnes si ukážeme základy práce s instrukcemi AVX v assembleru, konkrétně v Netwide Assembleru běžícího v Linuxu. Samotné AVX (Advanced Vector Extensions) rozšiřuje možnosti vektorových instrukcí na x86 i x86–64.
Cross assemblery a cross překladače pro platformu osmibitových domácích mikropočítačů Atari
Zdroj:
root.cz
11.05.2021 (00:00)
it-pocitace
[39 minut čtení] Dnes se zaměříme na popis cross překladačů a cross assemblerů. Zmíníme se například o projektu Mad-Assembler, který je používán dodnes, podobně jako cross překladač programovacího jazyka C. 1. Cross assemblery a cross překladače pro platformu osmibitových domácích mikropočítačů Atari
Minimalistické překladače jazyka C: tcc a Chibicc
Zdroj:
root.cz
21.03.2024 (00:00)
it-pocitace
Mezi nejčastěji používané překladače céčka na Linuxu patří GCC a Clang. Ovšem kromě těchto známých překladačů můžeme použít i takzvané „malé“ překladače, mezi které patří zejména Tiny C Compiler a taktéž Chibicc.
Volání subrutin naprogramovaných v assembleru z jazyka Python
Zdroj:
root.cz
20.05.2025 (00:00)
it-pocitace
Už jsme se setkali s propojením Pythonu s nativními knihovnami naprogramovanými (například) v jazyku C. Dnes si ukážeme jeden z alternativních způsobů, kterým lze z Pythonu volat podprogramy (subrutiny, funkce) v assembleru.
Překladače jazyka C pro historické osmibitové mikroprocesory
Zdroj:
root.cz
15.09.2022 (00:00)
it-pocitace
O programovacím jazyku C se někdy s nadsázkou říká, že je to „přenositelný assembler“. Programy psané v C skutečně mohou být velmi efektivní, ovšem do značné míry záleží na kvalitě céčkového překladače.
Vývoj pro ZX Spectrum: mikroprocesor Zilog Z80 a smyčky v assembleru
Zdroj:
root.cz
14.02.2023 (00:00)
it-pocitace
Ve druhém článku o vývoji programů pro ZX Spectrum si popíšeme mikroprocesor Zilog Z80 a následně si ukážeme, jak realizovat a následně optimalizovat jednoduché počítané programové smyčky v assembleru.
Vývoj pro osmibitovou herní konzoli NES s využitím překladače jazyka C (dokončení)
Zdroj:
root.cz
19.01.2023 (00:00)
it-pocitace
V poslední části seriálu o vývoji her pro historickou osmibitovou herní konzoli NES dokončíme popis tvorby her a dalších aplikací pro NES s využitím překladače programovacího jazyka C společně s knihovnou NESlib.
Zpracování hodnot typu half float (fp16) na platformě AArch64: operace s vektory
Zdroj:
root.cz
16.09.2025 (00:00)
it-pocitace
Navážeme na článek o zpracování skalárů i vektorů s prvky typu half float (FP16). Zabývat se budeme především „vektorovým“ rozšířením překladače GCC i překladem operací s vektory do instrukční sady A64 s rozšířením NEON.
Chrome se již ve Windows bude instalovat do správné složky
SIMD instrukce na platformě 80×86: instrukční sada MMX
OBRAZEM: Speciální vozidla na platformě Leopardu 2. Měla by sloužit i v AČR
Zvuky a hudba na platformě IBM PC: složitější zvuky s OPL2
Grafická karta VGA a slavný režim X (X-mode)
Navrhujeme a vyrábíme vlastní CPU: architektura instrukční sady
Zpracování hodnot typu half float (fp16) na platformě AArch64
Instrukční sady SIMD a automatické vektorizace prováděné překladačem GCC
Vývoj pro ZX Spectrum: dokončení realizace příkazu PLOT
Vývoj pro ZX Spectrum: vlastní vykreslovací subrutiny potřetí
Flat assembler: vývojářský nástroj ze staré školy
openSUSE Leap na nové platformě, Ubuntu s podporou na 12 let
Pokus, jak na x86 udržet krok s Armem: Detailní pohled na nové hybridní procesory Intel Lakefield
Zobrazení čísel a zpracování příznaků mikroprocesoru Zilog Z80
Compiler Explorer: až nečekaně užitečný nástroj pro vývojáře
Volání subrutin naprogramovaných v assembleru z jazyka Python: knihovna PeachPy
Frameworky Capstone a Keystone: základ pro tvorbu assemblerů a disassemblerů
Zpracování n-rozměrných polí v jazyce Go s využitím knihovny narray
Vývoj her pro herní konzoli NES: první seznámení s možnostmi PPU
Microsoft připravuje verzi Windows na zatím neuvedené čipy
Škoda 1. září předvede Enyaq iV, svůj první elektromobil na platformě MEB. Takhle bude vypadat
Vývoj her pro herní konzoli NES: plynulý posun pozadí (scrolling)
Překladače programovacího jazyka C pro historické osmibitové mikroprocesory (2)
Tohle je Google zítřka. AI pronikne do vyhledávání, map a překladače
TinyCC Assembler: assembler, jenž je součástí Tiny C Compileru
Nerozbitný linuxový desktop, testování překladačů a stavební řízení, sobota na OpenAltu
Není ani první, ani nejlepší. Firefox ale weby do češtiny překládá lokálně
Programovací jazyky používané na platformě osmibitových domácích mikropočítačů Atari (2)
Programovací jazyky používané na platformě osmibitových domácích mikropočítačů Atari
Rozšíření instrukční sady SSE2 v programech psaných v assembleru (dokončení)
Pohled pod kapotu formátu WebAssembly: SIMD (vektorové) operace
Jazyk Shine: funkce, datové typy a práce s řetězci
Expert: Většina lidí využívá umělou inteligenci každý den, aniž by o tom věděla

